Hej,
Jag får ofta frågan om varför Älvsborg satsar så mycket på IKT. Befogad fråga tycker jag men att ställa IKT satsningar mot det mer traditionella sättet vi har att arbeta är inte helt rätt heller. Vi kan inte enbart snegla på läroplaner från förra århundradet ifall vi skall utveckla det livslånga lärandet.
Man kan lätt se att vinsterna med IKT i skolan och förskolan är enorma. Arbetsglädje, nyfikenhet, läs och skrivutveckling, logiskt tänkande, kommunikation, samarbete osv osv. är bara några av de positiva saker vi får ut av att arbeta med datorer, Smartboards och olika program.
På våra förskolor, Redegatan och Fredagstomten är Smartboardards det ”nyaste” i IKT väg och jag måste säga att jag tycker Smartboarden är helt fantastisk.
Om man börjar ur ett specialpedagogiskt perspektiv är vinsten grovmotorisk träning kopplat till syn och känselintryck.
För barn i allmänhet är det den direkta responsen av att kunna spela, skapa sagor, rita och visa upp saker mycket utvecklande.
Slutsats: Vi skall bli ännu bättre och arbeta ännu mer med IKT.
/Niclas
Hur kan vi idag utforma ett lärande arbetssätt för morgondagens skola? Ett tänkbart förslag har jag formulerat på min informationssida http://www.123minsida.se/ICTlearning
SvaraRaderaHär presenteras bakgrunden till, det teoretiska innehållet i samt själva tillämpningen av ett lärande arbetssätt med datorstöd (IKT). En mer detaljerad beskrivning finns återgiven på adressen http://www.scribd.com/doc/30271081/Ett-larande-arbetssatt
Mitt förslag om framtidens lärande utgår bl.a. från uppfattningen att elever i samverkan skapar kunskap utifrån insamlad och källkritiskt granskad information i stället för att som tidigare fungera som enbart mottagare av information. Det handlar med andra ord om en social, kritisk och kreativ skapelseprocess i det livslånga lärandets tjänst.
Känn dig varmt välkommen att besöka min informationssida om ett lärande arbetssätt med IKT!
Med vänlig hälsning
Stefan Svedberg
fil.lic. i pedagogik